Når forbrukeren velger håndverker, er trygghet, seriøsitet, god kommunikasjon og dokumentasjon viktige elementer. Pris er viktig, men ikke det viktigste. Det går frem av en kjennskaps- og holdningsundersøkelse Kantar TNS utførte på vegne av Mesterbrev senhøsten 2016.
Derfor bør du velge en mester:
En mester har solid fagkompetanse
En mester har fag-/svennebrev, toårig mesterutdanning og lang praksis i yrket sitt.
En mester er en seriøs yrkesutøver
Mestermerket og mestertittelen
Mestertittelen er lovbeskyttet og det er kun godkjente mestere som kan benytte mestermerket og mestertittel når han eller hun markedsfører seg og bedriften sin.
En mester leverer kvalitet
Arbeid gjort av en mester bygger på gode håndverkstradisjoner. Mesteren sikrer fagmessig utført arbeid og riktig bruk av teknikker.
En mester er løsningsorientert
En mester har gjennom sin utdanning og arbeidspraksis lært seg å være løsningsorientert. Som kunde får du gode råd og fagmessig oppfølging.
En mester tar ansvar for ansatte og for faget
En mesterbedrift arbeider aktivt med kompetanseheving blant de ansattte og tar ansvar for opplæring av lærlinger. Mesteren utvikler fagkunnskapen og fører kompetansen videre til nye generasjoner.
En mester tar ansvar for miljøet
I kraft av sin kompetanse ivaretar en mester miljømessige hensyn ved utførelse av håndverkstjenester.
En mester gir trygghet
En mester utfører arbeidet sitt med basis i lange håndverkstradisjoner og overholder dagens regelverk. Kunden orienteres om alternative løsninger med hensyn til pris og kvalitet.
En mester ivaretar dine interesser som forbruker
En mester inngår skriftlige avtaler, også for mindre arbeider. Dette ivaretar både kundens og mesterbedriftens interesser.